Okładka

W ramionach Ojca. Bóg uświęca mnie - metodyczny do gimnazjum

na III etap edukacyjny Redaktor: Aleksandra Kielar Wydawnictwo: Prymasowskie Wydawnictwo "Gaudentinum" Dział: Różne pomoce metodyczne dla nauczycieli Format: 160x235 Stron: 214 Oprawa: miękka ISBN: 838927034X INDEKS: GAU0119C11731
33,60 zł
Darmowa dostawa od 150 zł Paczkomaty 10 zł Poczta Polska 15 zł Za pobraniem 15 zł

Opis


Podręcznik metodyczny – Bóg kocha mnie na I etap edukacyjny, praca zbiorowa pod redakcją Aleksandry M. Kielar

Podręcznik metodyczny – Bóg prowadzi mnie na II etap edukacyjny, praca zbiorowa pod redakcją Aleksandry M. Kielar

Podręcznik metodyczny – Bóg uświęca mniena III etap edukacyjny, praca zbiorowa pod redakcją Aleksandry M. Kielar

O autorach
Autorami Podręcznika metodycznego – Bóg kocha mnie są katecheci – wieloletni praktycy, uczący na co dzień w tzw. „szkołach życia”. Zespół ten został powołany w kwietniu 2002 roku na II Ogólnopolskiej Konferencji Katechetów Szkół Specjalnych w Brennej. Podręcznik skierowany jest do wszystkich katechetów nauczających dzieci niepełnosprawne intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym na I etapie edukacyjnym (klasy 1-3). Realizuje on założenia Programu nauczania religii uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym na I, II i III etap edukacyjny (autorstwa Aleksandry Kielar i ks. Janusza Tomczaka), będącego pierwszym programem nauczania religii rzymsko-katolickiej uczniów niepełnosprawnych umysłowo w szkołach podstawowych i gimnazjach. Jest zgodny z Podstawą programową katechezy Kościoła katolickiego w Polsce zatwierdzoną przez Komisję Wychowania Konferencji Episkopatu Polski oraz z Podstawą programową kształcenia ogólnego uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym w sześcioletnich szkołach podstawowych i gimnazjach zatwierdzoną przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w dniu 4 stycznia 2001 roku (poz. 49). Autorzy proponują 65 scenariuszy oraz komentarz do cyklu materiałów W ramionach Ojca. Nauczyciele – w zależności od poziomu funkcjonowania psychofizycznego dzieci – mogą wprowadzać, utrwalać i poszerzać podane treści. Każdy scenariusz podaje cele ogólne i operacyjne danych zajęć, metody pracy, formy organizacji pracy, środki dydaktyczne oraz przebieg katechezy.

Założenia
Podręcznik realizuje zadania i cele, które przyświecają religijnemu wychowaniu i nauczaniu (zgodnie z Podstawą programową katechezy osób niepełnosprawnych intelektualnie). Jego podstawowym założeniem jednak jest nie tylko wspomaganie i pobudzanie rozwoju religijno-moralnego, ale także szeroko pojętego rozwoju indywidualnego tych dzieci, obejmującego takie obszary, jak: komunikowanie się, zdolność rozumowania i rozwiązywania prostych problemów, samodzielność, umiejętność zabawy, doskonalenie małej motoryki.
Ćwiczenia zawarte w materiałach W ramionach Ojca, w których realizowany jest program mają pobudzić i wspomóc indywidualny rozwój – głównie duchowy. W tym celu autorka zastosowała wiele technik pracy z dziećmi, które mają pomóc skupić ich uwagę podczas zajęć i ułatwić zapamiętanie treści katechezy. Pod jednym zagadnieniem można znaleźć kilka ćwiczeń różniących się stopniem trudności (katecheta wybiera takie zadania, które dane dziecko jest w stanie wykonać).

Cele
Przekazywanie treści religijnych powiązane z działaniami rewalidacyjnymi, które w zależności od potrzeb uczniów, mogą mieć charakter: korekcyjny, kompensacyjny, usprawniający, stymulujący czy też rozwijający.

Pełna korelacja treści nauczania i wychowania. Poznanie podstawowych wiadomości dotyczących prawd wiary i życia chrześcijańskiego oraz przygotowanie do przyjęcia Sakramentów Pojednania i Eucharystii (I etap edukacyjny).

Budzenie, rozwijanie i wspieranie wiary wychowanka (modlitwa, aktywne uczestnictwo w Eucharystii).

Kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktu z ludźmi (werbalnie lub pozawerbalnie) oraz budzenie chęci pomagania innym.

Wzbogacanie słownika czynnego i biernego, a także rozwijanie umiejętności wypowiadania się.

Doskonalenie umiejętności uczestniczenia w różnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami danej zbiorowości.

Umożliwienie poznawania przyrody oraz budzenie zainteresowania i szacunku dla niej.

Rozwijanie percepcji wzrokowej, słuchowej, manualnej i werbalnej.

Kształtowanie umiejętności skupiania uwagi i wyciszenia się oraz spostrzegawczości.

Rozwijanie pamięci i mowy czynnej.

Metody
„Czytanie” z obrazka (ilustracje, pozbawione zbędnych szczegółów, poprowadzone są grubą kreską. Pomaga to dzieciom skupić uwagę podczas zajęć i zapamiętać treści katechezy).

Metoda „małych detektywów”: dzieci muszą odnaleźć brakujące elementy w dwóch podobnych do siebie rysunkach.

Technika kalkowania, puzzle, wycinki, pisanie i rysowanie po śladzie, łączenie kropek w linie, kształty, kolorowanie rysunków w formie mozaik i stemplowanie, np. przy użyciu własnych palców.

Kolorowanie i uzupełnianie kart pracy oraz rysowanie i malowanie przez same dzieci.

Śpiewanie piosenek (często inscenizowanych gestami).

Pisanie i rysowanie po śladzie, łączenie kropek w linie, kształty, stemplowanie.

Opowiadanie (m.in. na podstawie ilustracji).