Okładka %

Przez Twe święte Zmartwychwstanie (CD)

Wydawnictwo: Dominikański Ośrodek Liturgiczny Dział: Dawna INDEKS: DOL0012A18548
35,00 zł 32,99 zł Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 32,99 zł
Darmowa dostawa od 150 zł Paczkomaty 10 zł Poczta Polska 15 zł Za pobraniem 15 zł

Opis

Polskie pieśni wielkanocne
Wielkanoc, która przez trzy wieki była jedynym świętem chrześcijaństwa, także dzisiaj pozostaje w centrum roku liturgicznego, jest najważniejszym wydarzeniem dla wierzących. Nie wiadomo dokładnie, w jakich okolicznościach kształtowały się zwyczaje liturgiczne i obyczaje religijne tak zwanego "czasu wielkanocnego" rozumianego jako okres od Wielkanocy aż do Zesłania Ducha Świętego. Można przypuszczać, że od strony muzycznej początki pieśni związanych ze Zmartwychwstaniem należy wiązać z upowszechnieniem w Kościele aklamacji "alleluja", która stała się z czasem niemal synonimem Wielkanocy.
Dla rozwoju pieśni wielkanocnych w języku polskim decydujące znaczenie miało pojawienie się w liturgii Kościoła rzymskiego tak zwanych tropów, czyli drobnych wstawek, uzupełniających teksty liturgiczne. Uzupełnieniami tymi przeplatano strofy lub wersy liturgicznej antyfony, hymnu bądź sekwencji. W ten sposób tropy stały się stopniowo pieśniami towarzyszącymi i uzupełniającymi liturgiczne teksty łacińskie. Jak podawał rękopis zatytułowany Stella chori Plocensis, pochodzący z lat 1360-1370 (dziś zaginiony), najstarsze tropy wielkanocne śpiewane były przez lud podczas procesji rezurekcyjnej na przemian z intonowanymi przez duchownych sekwencjami łacińskimi lub hymnami.
Prezentowane na niniejszej płycie utwory to niewielka część staropolskiego repertuaru, który można odnaleźć w źródłach. Wykonawcom posłużył za inspirację dwutomowy zbiór pt. Polskie pieśni wielkanocne pod redakcją Juliusza Nowaka-Dłużewskiego wydany przez "Pax" w 2001 roku.
Na szczególną uwagę zasługują trzy tropy rezurekcyjne: Nas dla wstał z martwych Syn Boży, Przez twe święte Zmartwychwstanie i Chrystus zmartwychwstał jest. Pierwszy z nich, nazywany pieśnią wielkanocną z Bogurodzicy, przypomina średniowieczny wykład na temat Chrystusa, który przez swą mękę zwyciężył szatana i zapewnił ludziom niebo. Drugi, niezwykle popularny, powstał najprawdopodobniej w XV wieku w języku polskim, gdyż nie odnaleziono dotąd ani łacińskich, ani czeskich, ani niemieckich jego wzorów. Na płycie prezentowana jest najstarsza zachowana wersja tej pieśni. Wreszcie trzeci trop rezurekcyjny, Chrystus zmartwychwstał jest, zapisany w zaginionym Graduale płockim (1365) dowodzi, że pieśń musiała być znana i popularna już w XIV wieku. Wielokrotnie wymieniana w rękopisach i drukach polskich doczekała się wielu opracowań. Na płycie została utrwalona wersja zaczerpnięta z Kancjonału staniąteckiego z 1586 roku.

Missa Paschalis
Jest to jeden z pierwszych utworów czołowego polskiego kompozytora okresu baroku, Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, jednocześnie uważany za jego najwybitniejsze dzieło mszalne. Kompozycja poświęcona Tajemnicy Paschalnej w sposób unikalny łączy ze sobą tradycyjne polskie pieśni wielkanocne. Skomponowana została około roku 1700 dla królewskiej kapeli katedralnej na Wawelu. Charakteryzuje ją kunsztowna technika i dostojne brzmienie. Missa Paschalis, choć skomponowana w baroku, wyróżnia się również archaizującymi elementami stylu późnego renesansu, takimi jak niezwykle gęsta polifonia imitacyjna czy użycie cantus firmus. W Kyrie pojawia się wierne odtworzenie melodii chorału gregoriańskiego z I Mszy Wielkanocnej. W interpretacji zespołu Mirabilia Musica przed każdym z fragmentów tej części zacytowana jest melodia chorałowa w wersji użytej przez kompozytora.

O wykonawcach
Mirabilia Musica
Zespół wokalny Mirabilia Musica powstał w czerwcu 2004 roku. Tworzą go młodzi muzycy z wieloletnim doświadczeniem w śpiewie, także liturgicznym, którzy spotkali się przy klasztorze ojców dominikanów na Nowym Mieście w Warszawie. Od samego początku Mirabilia Musica stara się łączyć wysoki poziom muzyczny z troską o wyrazistość treści wykowanych utworów. Zespół wykonuje utwory dawne, opracowania pieśni tradycyjnych przeznaczonych na poszczególne okresy roku liturgicznego oraz kompozycje współczesne. Mirabilia Musica jest laureatem wielu konkursów wokalnych m.in.: VIII Łódzkiego Festiwalu Chóralnego Cantio Lodziensis (2005), IX Międzynarodowego Festiwalu Pieśni Sakralnej Łapskie Te Deum (2006), Ogólnopolskiego Turnieju Chórów Legnica Cantat 37 (2006).
Tomasz Piętak
urodził się w 1980 roku w Skarżysku-Kamiennej. Tam ukończył szkołę muzyczną I stopnia w klasie fortepianu. Otrzymał dyplom Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. O. Kolberga w Radomiu w klasie organów Roberta Pluty. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie organów prof. Joachima Grubicha (2005) oraz w klasie śpiewu solowego prof. Jerzego Artysza (2006). Współpracuje z Warszawskim Chórem Chłopięcym i Męskim działającym przy Akademii Muzycznej, z którym koncertował w Polsce, Norwegii i Niemczech. Od roku 2006 jest solistą Warszawskiej Opery Kameralnej. Jest finalistą Ogólnopolskiego Konkursu Organistów Pro Organo (2003 i 2005). Od 2005 roku pełni funkcję organisty w Kościele Akademickim pod wezwaniem św. Anny w Warszawie.

Polskie pieśni wielkanocne
Wesoły nam dzień dziś nastał 3:23
Przez twe święte Zmartwychwstanie 4:17
Tego dnia świętego wielkonocnego 3:10
Poprośmy Świętego Ducha 1:35
Alleluja, owo Pan, Syn Boga żywego 4:02
Śliczne stworzenie Pańskie w tejże dobie 3:32
Źrzódłom z kościoła ujźrzał wypływając 3:17
Nas dla wstał z martwych Syn Boży 2:38
Nasz Zbawiciel, Pan Bóg Wszechmogący 4:44
Chrystus zmartwychwstał jest 3:42

Grzegorz Gerwazy Gorczycki (1667-1734)
"Missa Paschalis"
Kyrie 2:47
Gloria 4:03
Sanctus 2:08
Benedictus 1:32
Agnus Dei 1:27