Okładka

Tajemnica Manoppello. Mała teologia oblicza Jezusa

Michele Giulio Masciarelli Wydawnictwo: Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów "W drodze" Dział: Świadectwa Format: 130x210 Stron: 138 Oprawa: miękka ISBN: 9788370336851 INDEKS: WDR0493B22864
23,10 zł
Darmowa dostawa od 150 zł Paczkomaty 10 zł Poczta Polska 15 zł Za pobraniem 15 zł

Opis

Manoppello to położone na uboczu sanktuarium Świętego Oblicza. Znajduje się tam niezwykła relikwia – wizerunek Chrystusa utrwalony na bardzo delikatnym i najcenniejszym materiale starożytnego świata, bisiorze. Niedawno wykazano idealne nakładanie się Świętego Oblicza z Manoppello z Całunem Turyńskim. Sanktuarium w Manopello najczęściej odwiedzają czciciele ojca Pio, którzy pielgrzymują do San Giovanni Rotondo.

Najstarsza legenda (VI w.) mówi o obrazie twarzy Chrystusa („pierwsza ikona”, „całun z Kamulian”), który dotarł do Konstantynopola w 574 r. z małej miejscowości Kamuliany, leżącej blisko Edessy. Tak zwana „Chusta św. Weroniki” (Veronica: łac.-grec. vera eikon) dotarła do Rzymu w VIII w. Wizerunek ten przyciągał tłumy pielgrzymów. Papież Innocenty III wprowadził w 1208 r. zwyczaj uroczystej procesji z Chustą św. Weroniki. W pierwszej połowie XVI w. wojska Karola V zdobyły Rzym, uliczne starcia objęły też samą Bazylikę Watykańską, przechowywane tam święte relikwie zostały rozproszone, część spalono. Nie wiadomo jednak, kiedy właściwa Chusta św. Weroniki zniknęła z Bazyliki, czy w czasie zdobycia Rzymu w 1527 r., czy też na początku XVII wieku.
Obserwując podobieństwo wizerunku z Ma noppello do kopii „Weroniki rzymskiej” przechowywanej do dziś w Rzymie i biorąc pod uwagę to, jak święty obraz z Bazyliki Watykańskiej był opisywany w przeszłości, dochodzi się do wniosku, że Święte Oblicze z Manoppello może być tą właśnie skradzioną rzymską „Weroniką”.