Okładka

Postawy wobec wychowania seksualnego a hierarchia wartości nauczycieli

Urszula Dudziak Wydawnictwo: Katolicki Uniwersytet Lubelski Dział: Nauka Społeczna Format: 170x240 Stron: 880 Oprawa: miękka ISBN: 9788373639218 INDEKS: RWK0179B25039
65,00 zł
Darmowa dostawa od 150 zł Paczkomaty 10 zł Poczta Polska 15 zł Za pobraniem 15 zł

Opis

SPIS TREŚCI

Wykaz skrótów
Wstęp

I. Wychowanie seksualne w aspekcie naukowo-badawczym i praktycznej realizacji

1. Terminologia w wychowaniu seksualnym, postawy, wartości, normy
1.1. Edukacja i wychowanie
1.2. Komponenty i rodzaje postaw
1.3. Wartości i ich hierarchizacja
1.4. Normy moralne regulujące zachowania seksualne
1.5. Różnice w definiowaniu zagadnień seksualnych
2. Publikacje z zakresu wychowania seksualnego i dotychczasowy stan badań
2.1. Interdyscyplinarne publikacje o tematyce seksualnej
2.2. Badania seksualności Trobriandczyków prowadzone przez B. Malinowskiego
2.3. Raporty A.C. Kinseya o zachowaniach seksualnych w Ameryce
2.4. Badania seksualności prowadzone w Polsce
2.5. Badawcza ocena realizacji wychowania seksualnego
3. Historia wychowania seksualnego i edukacji realizowanej w szkole
3.1. Wychowanie seksualne w nauczaniu biblijnym
3.2. Starożytne i średniowieczne wychowanie seksualne
3.3. Nowożytne i współczesne wychowanie seksualne
3.4. Oświata seksualna i poradnictwo w Polsce
3.5. Wychowanie seksualne w polskiej szkole
4. Katolicko-normatywne wychowanie seksualne
4.1. Antropologiczne podstawy wychowania seksualnego
4.2. Powołanie do życia w małżeństwie i rodzinie
4.3. Odpowiedzialność seksualna i prokreacyjna
4.4. Wychowanie seksualne w rodzinie i poza nią
4.5. Szczegółowe zalecenia dotyczące wychowania seksualnego
5. Laicko-permisywna edukacja seksualna
5.1. Filozoficzne podstawy laicko-permisywnej edukacji seksualnej
5.2. Przejawy i uwarunkowania laicko-permisywnej edukacji seksualnej
5.3. Nurty propagujące laicko-permisywną edukację seksualną
5.4. Laicko-permisywne treści w podręcznikach edukacji seksualnej
5.5. Ocena laicko-permisywnej edukacji seksualnej

II. Badania empiryczne wśród nauczycieli

6. Metodologia przeprowadzonych badań
6.1. Opis zastosowanych metod
6.1.1. Autoportret Nauczyciela (Cz. Cekiera i U. Dudziak)
6.1.2. Kwestionariusz Preferowanego Modelu Wychowania Seksualnego (U. Dudziak)
6.1.3. Skala Wartości Schelerowskich (P. Brzozowski)
6.1.4. Skala Idealizmu (B. Wojciszke)
6.1.5. Kwestionariusz do Badania Kryzysu w Wartościowaniu (P. Oleś)
6.2. Sposób przeprowadzenia badań
6.3. Charakterystyka badanej grupy
7. Wieloaspektowe uwarunkowania postaw wobec wychowania seksualnego
7.1. Normatywne uwarunkowania postaw wobec wychowania seksualnego
7.2. Psychospołeczne uwarunkowania postaw wobec wychowania seksualnego
7.3. Aksjologiczne uwarunkowania postaw wobec wychowania seksualnego
8. Hierarchia wartości nauczycieli różniących się postawami wobec wychowania seksualnego
8.1. Hierarchia wartości nauczycieli preferujących katolickie wychowanie seksualne
8.2. Hierarchia wartości nauczycieli preferujących permisywną edukację seksualną
8.3. Różnice postaw i systemów wartości oraz ich psychospołeczne korekty w badanych grupach nauczycieli
9. Wnioski i postulaty pastoralne dotyczące wychowania seksualnego
9.1. Wnioski wynikające z badań empirycznych wśYód nauczycieli
9.2. Wskazania dotyczące przekazywania norm i wartości
9.3. Wskazania związane z sytuacją psychospołeczną

Zakończenie

Bibliografia
Aneks

Inne pozycje - Urszula Dudziak