Okładka %

Teologia

ks. Ignacy Bokwa Wydawnictwo: Wydawnictwo i Drukarnia Diecezjalna Sandomierz Dział: Teologia Format: 165x235 Stron: 542 Oprawa: twarda ISBN: 9788325702502 INDEKS: WDS0865B28112
69,90 zł 67,00 zł Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 67,00 zł
Darmowa dostawa od 150 zł Paczkomaty 10 zł Poczta Polska 15 zł Za pobraniem 15 zł

Opis

ks. Ignacy Bokwa - ur. 1957 r. kapłan Diecezji Radomskiej, dr hab. teologii dogmatycznej, profesor Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.

"Niniejsza książka stawia sobie za cel dwa zadania. Pierwszym z nich jest dostarczenie rodzaju klucza, przy pomocy którego można odczytać duchowe zawiłości obecnej kultury. Ze zrozumiałych względów niniejsza praca koncentruje się na obszarze kultury europejskiej. Wydaje się - i to jest podstawowa teza tej pracy w jej pierwszych trzech rozdziałach - że decydujący wpływ na kształt naszej aktualnej kultury wywarło Oświecenie. Swoje tezy budowało ono na założeniach renesansowej wizji świata i człowieka, istotnie różniącej się od koncepcji średniowiecznej w tym względzie. Rzecz w tym, że o ile Oświecenie z ogromną siłą przetoczyło się przez zachód Europy, prowadząc do głębokich przemian politycznych, gospodarczych, społecznych i obyczajowych, o tyle w Polsce oddziaływanie Oświecenia pozostało raczej ograniczone i słabe. Trudno nam więc dzisiaj realizować te wszystkie procesy, które w dobie narastającej globalizacji przychodzą do nas z kultury Zachodu i Północy. Zrozumienie aktualnej sytuacji kulturowej z odwołaniem do tych procesów, które najbardziej znacząco ukształtowały ją w ostatnich dwóch stuleciach, otwiera drogę do wypełnienia drugiego zadania, jakie niniejsza książka sobie stawia. Jest nim mianowicie refleksja nad aktualnymi i przyszłymi zadaniami teologii. Nie sposób bowiem wyobrazić sobie realizacji tego zadania bez uświadomienia sobie, nawet nie do końca kompletnego i dostatecznie pogłębionego, właśnie warunków, w których przychodzi żyć współczesnym ludziom. Każdy bowiem człowiek wierzący jest bez wyjątku dzieckiem swojego czasu - tak odbiorca jak i twórca teologii, przy czym granica ta ulega pewnemu rozmyciu i staje się nieostra, jeśli się uwzględni fakt, że każdy człowiek wierzący, nawet jeśli nie jest wykształconym teologiem, tworzy własną, egzystencjalną postać teologii, której pod żadnym pozorem nie wolno lekceważyć, lecz wprost przeciwnie - wraz z teologią narracyjną (rozdz. V) - dowartościować i zaangażować" (Ze Wstępu).