Okładka

Początki architektury sakralnej w Polsce Centralnej. Część II + CD

Zapilicze i Sieradzkie Redaktor: Miroslawa Kajzer Wydawnictwo: Wydawnictwo DiG Dział: Historia kultury Format: 165x240 Stron: 296 Oprawa: miękka ISBN: 9788371818080 INDEKS: DIG0016B37754
42,00 zł
Darmowa dostawa od 150 zł Paczkomaty 10 zł Poczta Polska 15 zł Za pobraniem 15 zł

Opis

Rekomendujemy PT Czytelnikom książkę, będącą drugim tomem serii wydawniczej „Początki architektury sakralnej w Polsce Centralnej”. Od czasu rozpoczęcia prac terenowych i studiów kameralnych, elementarnego poznania i opublikowania wyników badań dotyczących kościołów w Strońsku nad Wartą oraz w Krzyworzece i Rudzie koło Wielunia, udało się bowiem wzbogacić wiedzę o kolejnych świątyniach: w Żarnowie, Skrzynnie i Skrzyńsku, leżących na terenie tzw. Zapilicza oraz o kościele w Buczku koło Łasku i o zespole klasztornym sieradzkich dominikanów. Informacje o badaniach tych właśnie kościołów udało się zawrzeć w niniejszym tomie.
Pięć świątyń omówionych w tej książce oraz trzy kościoły scharakteryzowane w pierwszym tomie naszej serii w liczący się sposób wzbogaciły wiedzę o początkach i wcześniejszych etapach rozwoju architektury sakralnej na terenie Polski Centralnej. Choć badania nasze nie doprowadziły do szczególnie spektakularnych odkryć , nie jesteśmy tym szczególnie zmartwieni. Naszym zdaniem wartością chyba ważniejszą od ewentualnych krótkotrwałych błysków jest lepsze poznanie realizacji budowlanych z poziomu niejako typowego dla danego terytorium, a szerzej chyba dla całej strefy Niżu Polskiego. Tylko tak bowiem badając zarówno dzieła architektury i budownictwa o wyraźnie zarysowanym, wysokim poziomie artystycznym, jak i realizacje znacznie niższego lotu możemy określać dane zjawiska najpierw w skali regionalnej, a potem stosując odpowiednie metody porównawcze w skali globalnej.
Niniejsze opracowanie to efekt działania kilkunastoosobowej grupy ludzi, połączonych całkowicie nieformalną więzią własnej ciekawości badawczej, co w znanych realiach polskiej nauki, także różnych dziedzin humanistyki, wydaje się być już czymś nie tylko unikatowym, ale i wymagającym podkreślenia. Oddajemy więc Czytelnikom tom zbiorowy, w którym został zawarty pewien zasób nowych informacji o uwzględnionych tu świątyniach. Mamy też nadzieję, że są to informacje ważne nie tylko dla omawianych świątyń, ich dziejów i przekształceń budowlanych, lecz także szerzej zarysowanego stanu wiedzy na temat wczesnej architektury sakralnej na ziemiach polskich. Bo choć w ostatnich latach problematyka ta jest w nauce polskiej badana intensywniej, nadal pozostało jeszcze bardzo wiele do zrobienia.