Okładka

W ramionach Ojca. Bóg prowadzi mnie - metodyczny klasy 4-6

Podręcznik metodyczny na II etap edukacyjny (kl. 4-6) Redaktor: Aleksandra Kielar Wydawnictwo: Prymasowskie Wydawnictwo "Gaudentinum" Dział: Różne pomoce metodyczne dla nauczycieli Format: 160x235 Stron: 196 Oprawa: miękka ISBN: 8389270145 INDEKS: GAU0094C7197
33,60 zł
Darmowa dostawa od 150 zł Paczkomaty 10 zł Poczta Polska 15 zł Za pobraniem 15 zł

Opis

Podręcznik skierowany jest do wszystkich katechetów nauczających dzieci niepełnosprawne intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym na II etapie edukacyjnym (klasy 4-6).

Autorami Podręcznika metodycznego – Bóg prowadzi mnie są katecheci – wieloletni praktycy, uczący na co dzień w tzw. „szkołach życia”. Zespół ten został powołany w kwietniu 2002 roku na II Ogólnopolskiej Konferencji Katechetów Szkół Specjalnych w Brennej.

Realizuje on założenia Programu nauczania religii uczniów z niepełnosprawnością intelektualną na I, II i III etap edukacyjny (autorstwa Aleksandry Kielar i ks. Janusza Tomczaka), będącego pierwszym programem nauczania religii rzymsko-katolickiej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w szkołach podstawowych i gimnazjach.

Jest zgodny z Podstawą programową katechezy Kościoła katolickiego w Polsce zatwierdzoną przez Komisję Wychowania Konferencji Episkopatu Polski oraz z Podstawą programową kształcenia ogólnego uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym w sześcioletnich szkołach podstawowych i gimnazjach zatwierdzoną przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w dniu 4 stycznia 2001 roku (poz. 49).

Autorzy proponują 66 scenariuszy oraz komentarz do kart pracy dla uczniów z serii W ramionach Ojca. Nauczyciele – w zależności od poziomu funkcjonowania psychofizycznego dzieci – mogą wprowadzać, utrwalać i poszerzać podane treści. Każdy scenariusz podaje cele ogólne i operacyjne danych zajęć, metody pracy, formy organizacji pracy, środki dydaktyczne oraz przebieg katechezy.

Podręcznik realizuje zadania i cele, które przyświecają religijnemu wychowaniu i nauczaniu (zgodnie z Podstawą programową katechezy osób niepełnosprawnych intelektualnie). Jego podstawowym założeniem jednak jest nie tylko wspomaganie i pobudzanie rozwoje religijno-moralnego, ale także szeroko pojętego rozwoju indywidualnego tych dzieci, obejmującego takie obszary, jak: komunikowanie się, zdolność rozumowania i rozwiązywania prostych problemów, samodzielność, umiejętność zabawy, doskonalenie małej motoryki.

Cele i założenia Podręcznika:
1. Przekazywanie treści religijnych powiązane z działaniami rewalidacyjnymi, które w zależności od potrzeb uczniów, mogą mieć charakter: korekcyjny, kompensacyjny, usprawniający, stymulujący czy też rozwijający.
1. Pełna korelacja treści nauczania i wychowania.
2. Poznanie podstawowych wiadomości dotyczących prawd wiary i życia chrześcijańskiego oraz pomoc w zrozumieniu i zastosowaniu w życiu codziennym Dziesięciu Przykazań Bożych (2 etap edukacyjny).
2. Budzenie, rozwijanie i wspieranie wiary wychowanka (modlitwa, aktywne uczestnictwo w Eucharystii).
3. Kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktu z ludźmi (werbalnie lub pozawerbalnie) oraz budzenie chęci pomagania innym.
4. Wzbogacanie słownika czynnego i biernego, a także rozwijanie umiejętności wypowiadania się.
5. Doskonalenie umiejętności uczestniczenia w różnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami danej zbiorowości.
6. Umożliwienie poznawania przyrody oraz budzenie zainteresowania i szacunku dla niej.
7. Rozwijanie percepcji wzrokowej, słuchowej, manualnej i werbalnej.
8. Kształtowanie umiejętności skupiania uwagi i wyciszenia się oraz spostrzegawczości.
9. Rozwijanie pamięci i mowy czynnej.

Ćwiczenia zawarte w kartach pracy dla ucznia W ramionach Ojca, w których realizowany jest Program mają pobudzić i wspomóc indywidualny rozwój – głównie duchowy. W tym celu autorka zastosowała wiele technik pracy z dziećmi, które mają pomóc skupić ich uwagę podczas zajęć i ułatwić zapamiętanie treści katechezy. Pod jednym zagadnieniem można znaleźć kilka ćwiczeń różniących się stopniem trudności (katecheta wybiera takie zadania, które dane dziecko jest w stanie wykonać). Wybrane metody stosowane na katechezie wg Podręcznika:
1. „Czytanie” z obrazka (ilustracje, pozbawione zbędnych szczegółów, poprowadzone są grubą kreską. Pomaga to dzieciom skupić uwagę podczas zajęć i zapamiętać treści katechezy).
2. Metoda „małych detektywów”: dzieci muszą odnaleźć brakujące elementy w dwóch podobnych do siebie rysunkach.
3. Technika kalkowania, puzzle, wycinki, pisanie i rysowanie po śladzie, łączenie kropek w linie, kształty, kolorowanie rysunków w formie mozaik i stemplowanie, np. przy użyciu własnych palców.
4. Kolorowanie i uzupełnianie kart pracy oraz rysowanie i malowanie przez same dzieci.
5. Śpiew piosenek (często inscenizowanych gestami).
6. Pisanie i rysowanie po śladzie, łączenie kropek w linie, kształty, stemplowanie.
7. Opowiadanie (m.in. na podstawie ilustracji).