Okładka %

Życie monastyczne i zakonne

Mały słownik Johanna Lanczkowski Wydawnictwo: Wydawnictwo Księży Werbistów VERBINUM Dział: Życie kapłańskie i zakonne Format: 130x200 Stron: 236 Oprawa: miękka ISBN: 8371922086 INDEKS: VRB0091B7917
32,00 zł 25,00 zł Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 25,00 zł
Darmowa dostawa od 150 zł Paczkomaty 10 zł Poczta Polska 15 zł Za pobraniem 15 zł

Opis

Każdy, kto by chciał przedstawić względnie wyczerpujący przegląd źródeł dotyczących monastycyzmu chrześcijańskiego oraz literatury, zajmującej się życiem monastycznym i pokrewnymi tematami, zapewne przypomni sobie słowa Koheleta: „Ponadto, mój synu, przyjmij przestrogę: Pisanie wielu ksiąg nie ma końca...” (12,12). Źródła i literatura na temat monastycyzmu są prawie nieprzebrane. Byłoby zatem zuchwałością usiłować w stosunkowo szczupłych ramach małego słownika przedstawić wszystko w sposób wyczerpujący. Dotyczy to zarówno haseł, jak i wprowadzenia do tematu oraz literatury. Podobnie jak nauczyciel w szkole podstawowej nie prowadzi zajęć na poziomie uniwersyteckim ani nie może i nie powinien przekazywać wiedzy akademickiej, lecz właśnie tylko prima discentia elementa, podstawy nauki, tak też celem tego słownika jest jedynie wprowadzić, zaciekawić i, być może, pomóc w dalszych poszukiwaniach. W tym właśnie aspekcie dokonano wyboru haseł i danych zaczerpniętych z literatury. Oprócz „klasycznych” zakonów mniszych uwzględniono także zgromadzenia zakonne i stowarzyszenia życia apostolskiego, aby wykazać, że monastycyzm nie tylko jest wciąż żywy, lecz oddziałuje w sposób twórczy: owe zgromadzenia i wspólnoty nie powstałyby, gdyby nie było wzoru życia monastycznego.
Początków monastycyzmu – mimo że expressis verbis nie jest on wspomniany ani w Ewangeliach, ani w listach apostolskich, ani w Apokalipsie – należy szukać w Nowym Testamencie, w wyrzeczeniu się świata i eschatologicznej postawie Jezusa,2 a także jej interpretowaniu i upowszechnianiu przez apostołów, przede wszystkim przez św. Pawła. To osadzenie monastycyzmu w Nowym Testamencie intuicyjnie zinterpretował piętnaście wieków później Szymon z Tesaloniki, ostatni dogmatyk ery bizantyńskiej, gdy „dowodzi”, że stan zakonny nie został ustanowiony dopiero przez św. Antoniego Pustelnika czy św. Pachomiusza, lecz przez Chrystusa i apostołów, a nawet przepowiedziany przez proroków.3 Twierdzi zatem, że stan zakonny jest ważną instytucją w Kościele chrześcijańskim, która bezpośrednio – podobnie jak stan kapłański – pochodzi od Chrystusa i apostołów i która – również jak stan kapłański – ma charakter samoistny. Powodując się na tę opinię Szymona, anachoreci zawsze wskazywali na pierwszeństwo życia pustelniczego (eremityzmu) przed wspólnotowym (cenobityzmem), gdyż uważali Chrystusa za prawzór anachorety, a apostołów za prawzór cenobitów.