Okładka

Nurt religijny w muzyce różnych epok

ks. Edward Hinz Wydawnictwo: Wydawnictwo Diecezji Pelpliñskiej "Bernardinum" Dział: Historia kultury Format: 120x195 Stron: 208 Oprawa: miękka ISBN: 8373802606 INDEKS: BER0203B16955
18,75 zł
Darmowa dostawa od 150 zł Paczkomaty 10 zł Poczta Polska 15 zł Za pobraniem 15 zł

Opis

Na stronicach tej książki, w dwudziestu jeden rozdziałach, autor przekrojowo przedstawił religijną twórczość muzyczną, którą uprawiali kompozytorzy w różnych krajach Europy od średniowiecza poprzez renesans, barok, klasycyzm, romantyzm i postromantyzm aż po nasze czasy. Wszystkie ukazane w publikacji kompozycje, reprezentujące różne formy muzyki religijnej (śpiewy chorałowe, msze, motety, oratoria i in.), powstawały na podłożu chrześcijaństwa. Ich źródłem inspiracji były głównie teksty biblijne i liturgiczne. Kompozytorzy przedstawionych utworów religijnych wywodzili się nie tylko ze środowisk katolickich, ale także z kręgów protestanckich (Bach, Händel, Brahms) i prawosławnych (Strawiński). Wszyscy jednak starali się w swej muzyce najdoskonalej przekazać treści religijne. W ostatnim, dwudziestym drugim artykule przedstawił autor stanowisko Kościoła wobec muzyki sakralnej. Stanowisko to odzwierciedlają dokumenty Stolicy Apostolskiej, które określają wymagane cechy muzyki sakralnej i zadania, jakie ona ma spełniać.

Niniejsza publikacja ukazuje, jak ważną rolę spełniała muzyka religijna w kształtowaniu i rozwoju europejskiej kultury muzycznej i kultury w ogóle. Minęły różne style i formy w muzyce, ale inspiracja religijna nadal stanowi źródło twórczości muzycznej także w naszych czasach, o czym świadczyć może chociażby powstała na progu trzeciego tysiąclecia „Missa pro pace” Wojciecha Kilara.