Czesław Strzeszewski - współtwórca i świadek katolicyzmu społecznego w Polsce w XX wieku.
Księga pamiątkowa Redaktor: Edward Balawajder Wydawnictwo: Towarzystwo Naukowe KUL Dział: Biografie, autobiografie Format: 170x240 Stron: 540 Oprawa: miękka ISBN: 837306060X, 2002 INDEKS: TNK0071B5497Opis
Część czwarta jest wyborem mało znanych tekstów z twórczości Czesława Strzeszewskiego. Trzy pierwsze artykuły pochodzą z miesięcznika „Bez przyłbicy”, organu myśli i czynu młodych katolików polskich, na którego łamach zadebiutował w 1928 r. Ilustrują one ideową autoprezentację młodego Strzeszewskiego, określają jego światopoglądowy wybór. Pismo deklarowało, że chce „być wyrazem wspólnych dążeń młodego pokolenia polskiego do utrwalania jego życia tak indywidualnego, jak zbiorowego, na fundamencie zasad Katolickich i Narodowych". Hasłem jego twórców była „praca otwarta i śmiała, jasnych zasad i wytrwałych, bezkompromisowych wysiłków, w kierunku zwalczania w Polsce zła, a szerzenie dobra”. Ponadto zostały zamieszczone: dotąd niepublikowany artykuł o pracy ludzkiej, odnaleziony w zbiorach rękopisów Biblioteki Uniwersyteckiej KUL, oraz wywiad prasowy. Tę część zamyka jeden z ostatnich tekstów Profesora, napisany do Księgi jubileuszowej dedykowanej Współpracownikowi i Przyjacielowi – ks. prof. Stanisławowi Kowalczykowi. Całość Księgi zamyka dokumentacja archiwalno-fotograficzna. Korespondencja, notatki odręczne, teksty i inne materiały pochodzą z Archiwum Uniwersyteckiego oraz działu rękopisów Biblioteki Głównej KUL; fotografie z archiwum rodzinnego Profesora, a także prof. Stanisława Wójcika i Klubu Inteligencji Katolickiej w Lublinie.
Księgą składamy hołd Profesorowi Strzeszewskiemu i wyrażamy wdzięczność za jego życie i niezłomną postawę wierności wartościom, za co przyszło mu nieraz płacić wysoką cenę. Pozostawiony nam wzór chrześcijańskiego, a więc i społecznego ich artykułowania i realizowania oczekuje kontynuacji, jest dla nas jego testamentem i zobowiązaniem. Styl życia Profesora nie przestaje być trwałym punktem odniesienia, którego najistotniejszym elementem jest głoszenie i realizacja „ewangelii społecznej”. Aktualność tego zobowiązania podkreślił Ojciec Święty Jan Paweł II w liście skierowanym do Profesora z 15 listopada 1994 r. Doświadczywszy wspólnotowego bycia z Profesorem, winniśmy, podobnie jak on, dawać świadectwo i aktualizować tę prawdę, że „nie ma prawdziwego rozwiązania kwestii społecznej poza Ewangelią” (Centesimus annus, nr 5)(Z Wprowadzenia).