Okładka

Tendencje rozwojowe religijności młodych dorosłych

Elżbieta Rydz Wydawnictwo: Katolicki Uniwersytet Lubelski Dział: Nauka Społeczna Format: 170x240 Stron: 410 Oprawa: miękka ISBN: 9788377024195 INDEKS: RWK0306B33753
50,00 zł
Darmowa dostawa od 150 zł Paczkomaty 10 zł Poczta Polska 15 zł Za pobraniem 15 zł

Opis

SPIS TREŚCI

Wstęp

1. Rozwój religijności młodych dorosłych według współczesnych psychologicznych koncepcji teoretycznych
1.1. Stadialno-strukturalne koncepcje i teorie religijności
1.1.1. Koncepcje rozwoju religijności w nurcie poznawczo-rozwojowym
1.1.2. Koncepcje rozwoju religijności w nurcie humanistycznym i psychodynamicznym
1.2. Modele rozwoju religijności alternatywnej do koncepcji stadialno-strukturalnych
1.2.1. Podejście substancjalno-funkcjonalne
1.2.2. Teorie kognitywno-kulturowe
1.2.3. Teorie systemów rozwojowych

2. Struktura i funkcja religijności człowieka
2.1. Świadomość religijna
2.2. Uczucia religijne
2.3. Decyzje religijne
2.4. Więź ze wspólnotą osób wierzących
2.5. Praktyki religijne
2.6. Moralność religijna
2.7. Doświadczenie religijne
2.8. Formy wyznania wiary
2.9. Pozostałe parametry religijności
2.10. Psychologiczne uwarunkowania rozwoju religijności

3. Dynamika zmian rozwojowych w okresie młodej dorosłości
3.1. Młoda dorosłość – kontekst teoretyczny i uwarunkowania zmian rozwojowych tego okresu
3.1.1. Koncepcja wyłaniającej dorosłości
3.1.2. Młoda dorosłość w świetle koncepcji zadań rozwojowych
3.1.3. Młoda dorosłość w świetle koncepcji kompetencji planowania własnego życia
3.2. Dynamika zmian psychospołecznych w okresie młodej dorosłości
3.2.1. Rozwój poznawczy
3.2.2. Rozwój uczuciowy
3.2.3. Rozwój społeczno-moralny

4. Sposób badania religijności młodych dorosłych z zaakcentowaniem aspektu treściowego
4.1. Metoda badania
4.2. Osoby badane
4.3. Sposób opracowania wyników badań

5. Reprezentacja poznawcza religijności u osób w okresie młodej dorosłości
5.1. Reprezentacja poznawcza świadomości religijnej
5.1.1. Rodzaje treści religijnych
5.1.2. Źródła odbioru treści religijnych
5.1.3. Czas odbioru treści religijnych
5.1.4. Poszukiwanie nowej informacji
5.2. Reprezentacja poznawcza uczuć religijnych
5.2.1. Uczucia pozytywne przy odbiorze treści religijnych
5.2.2. Uczucia negatywne przy odbiorze treści religijnych
5.2.3. Złożone stany uczuciowe przy odbiorze treści religijnych
5.2.4. Intensywność i trwałość uczuć przy odbiorze treści religijnych
5.2.5. Piękno treści religijnych
5.3. Reprezentacja poznawcza decyzji religijnych
5.3.1. Subiektywne poczucie wolności odbioru treści religijnych
5.3.2. Poczucie zmiany życia przy odbiorze treści religijnych
5.3.3. Decyzje religijne motywowane odbieranymi treściami religijnymi
5.3.4. Świadomość zmian zachodzących w systemie preferencji przy odbiorze treści religijnych
5.3.5. Świadomość udziału treści religijnych w kształtowaniu planów życiowych
5.4. Reprezentacja poznawcza więzi ze wspólnotą osób wierzących
5.4.1. Rodzaje wspólnoty religijnej
5.4.2. Autorytety religijne
5.5. Reprezentacja poznawcza praktyk religijnych
5.6. Reprezentacja poznawcza moralności religijnej
5.6.1. Świadomość zmian zachodzących w wiedzy o zasadach moralnych przy odbiorze treści religijnych
5.6.2. Poczucie niepokoju moralnego przy odbiorze treści religijnych
5.6.3. Świadomość udziału treści religijnych w rozwiązywaniu dylematów i konfliktów moralnych
5.6.4. Związek treści religijnych z poczuciem sensu własnego życia, poczuciem własnej wartości oraz poczuciem spójności wewnętrznej badanych osób
5.7. Reprezentacja doświadczenia religijnego
5.7.1. Świadomość związku odbioru treści religijnych z doświadczeniem religijnym
5.7.2. Związek treści religijnych ze zmianą perspektywy życia wiecznego
5.8. Reprezentacja poznawcza form wyznania wiary

6. Psychologiczne komponenty parametrów religijności osób badanych
6.1. Tendencje rozwojowe świadomości religijnej
6.1.1. Psychologiczno-formalne komponenty konstytuujące świadomość religijną
6.1.2. Psychologiczno treściowe komponenty konstytuujące świadomość religijną
6.1.3. Komponenty kontekstu psychologicznego konstytuujące świadomość religijną
6.2. Tendencje rozwojowe uczuć religijnych
6.2.1. Psychologiczno-formalne komponenty konstytuujące uczucia religijne
6.2.2. Psychologiczno-komponenty konstytuujące uczucia religijne
6.2.3. Komponenty kontekstu psychologicznego konstytuujące uczucia religijne
6.3. Tendencje rozwojowe decyzji religijnych
6.3.1. Psychologiczno-formalne komponenty konstytuujące decyzje religijne 6.3.2. Psychologiczno-komponenty konstytuujące decyzje religijne
6.3.3. Komponenty kontekstu psychologicznego konstytuujące decyzje religijne
6.4. Tendencje rozwojowe więzi ze wspólnotą osób wierzących
6.4.1. Psychologiczno-formalne komponenty konstytuujące więź ze wspólnotą osób wierzących
6.4.2. Psychologiczno-treściowe komponenty konstytuujące więź ze wspólnotą osób wierzących
6.4.3. Komponenty kontekstu psychologicznego konstytuujące więź ze wspólnotą osób wierzących
6.5. Tendencje rozwojowe praktyk religijnych
6.5.1. Psychologiczno-formalne komponenty konstytuujące praktyki religijne
6.5.2. Psychologiczno-treściowe komponenty konstytuujące praktyki religijne
6.5.3. Komponenty kontekstu psychologicznego konstytuujące praktyki religijne
6.6. Tendencje rozwojowe moralności religijnej
6.6.1. Psychologiczno-formalne komponenty konstytuujące moralność religijną
6.6.2. Psychologiczno-treściowe komponenty konstytuujące moralność religijną
6.6.3. Komponenty kontekstu psychologicznego konstytuujące moralność religijną
6.7. Tendencje rozwojowe doświadczenia religijnego
6.7.1. Psychologiczno-formalne komponenty konstytuujące doświadczenie religijne
6.7.2. Psychologiczno-treściowe komponenty konstytuujące doświadczenie religijne
6.7.3. Komponenty kontekstu psychologicznego konstytuujące doświadczenie religijne
6.8. Tendencje rozwojowe form wyznania wiary
6.8.1. Psychologiczno-formalne komponenty konstytuujące formy wyznania wiary
6.8.2. Psychologiczno-treściowe komponenty konstytuujące formy wyznania wiary
6.8.3. Komponenty kontekstu psychologicznego konstytuujące formy wyznania wiary

7. Podsumowanie, wyjaśnianie i dyskusja wyników badań. Wzorzec dynamicznej strukturalno-funkcjonalnej religijności młodych dorosłych
7.1. Świadomość religijna
7.1.1. Reprezentacja poznawcza świadomości religijnej u osób badanych
7.1.2. Szczegółowa analiza świadomości religijnej poprzez komponenty psychologicznoformalne, psychologiczno-treściowe oraz komponenty kontekstu psychologicznego
7.2. Uczucia religijne
7.2.1. Reprezentacja poznawcza uczuć religijnych u osób badanych
7.2.2. Szczegółowa analiza uczuć religijnych poprzez komponenty psychologiczno-formalne, psychologiczno-treściowe oraz komponenty kontekstu psychologicznego
7.3. Decyzje religijne
7.3.1. Reprezentacja poznawcza decyzji religijnych u osób badanych
7.3.2. Szczegółowa analiza decyzji religijnych poprzez komponenty psychologiczno-formalne, psychologiczno-treściowe oraz komponenty kontekstu psychologicznego
7.4. Więź ze wspólnotą osób wierzących
7.4.1. Reprezentacja poznawcza więzi ze wspólnotą wierzących u osób badanych
7.4.2. Szczegółowa analiza więzi ze wspólnotą osób wierzących poprzez komponenty psychologiczno-formalne, psychologiczno-treściowe oraz komponenty kontekstu psychologicznego
7.5. Praktyki religijne
7.5.1. Reprezentacja poznawcza praktyk religijnych u osób badanych
7.5.2. Szczegółowa analiza praktyk religijnych poprzez komponenty psychologiczno-formalne, psychologiczno-treściowe oraz komponenty kontekstu psychologicznego
7.6. Moralność religijna
7.6.1. Reprezentacja poznawcza moralności religijnej u osób badanych
7.6.2. Szczegółowa analiza moralności religijnej poprzez komponenty psychologiczno-formalne, psychologiczno-treściowe oraz komponenty kontekstu psychologicznego
7.7. Doświadczenie religijne
7.7.1. Reprezentacja poznawcza doświadczenia religijnego u osób badanych
7.7.2. Szczegółowa analiza religijnego poprzez komponenty psychologiczno-formalne, psychologiczno-treściowe oraz komponenty kontekstu psychologicznego
7.8. Formy wyznania wiary
7.8.1. Reprezentacja poznawcza form wyznania wiary u osób badanych
7.8.2. Szczegółowa analiza form wyznania wiary poprzez komponenty psychologiczno-formalne, psychologiczno-treściowe oraz komponenty kontekstu psychologicznego

Zakończenie

Bibliografia
Developmental Trends of Religiousness in Young Adults (Summary)
Aneksy