Śpiewnik kościelny katolicki - Pieśni Wielkanocne i o Wniebowstąpieniu Pańskim (mały format)
Wydawnictwo: Wydawnictwo OO. Karmelitów Bosych Dział: Śpiewniki Format: 120x165 Stron: 40 Oprawa: miękka ISBN: 8373050507 INDEKS: KAR0098A7789Opis
ŚPIEWNIK KOŚCIELNY KATOLICKI czyli największy podręcznik dla organistów
w kościołach katolickich zebrany staraniem Towarzystwa Wzajemnej Pomocy Organistów Diecezji Krakowskiej ułożony na 1 głos
z organem lub na 4 głosy mieszane oraz największy wybór pieśni nabożnych z nutami do śpiewu na 2 głosy
CZĘŚĆ PIERWSZA
Pieśni adwentowe, kolędy, pieśni postne, wielkanocne i o Wniebowstąpieniu Pańskim
Wybór, opracowanie i wstęp: TOMASZ FLASZA
Nota historyczna: ks. Tadeusz Przybylski SDB
Monumentalne dzieło ŚPIEWNIK KOŚCIELNY KATOLICKI Tomasza Flaszy (1865–1940) ukazało się po raz pierwszy drukiem w latach 1903–1909. Było to opracowanie pieśni religijnych na głos
z organami lub na chór mieszany z jedną zwrotką tekstu, a „z nutami do śpiewu na 2 głosy”,
z pełnym tekstem opublikowane w 1930 roku. Całość składa się z trzech części. Część pierwsza zawiera pieśni adwentowe, kolędy, pieśni postne, wielkanocne i o Wniebowstąpieniu Pańskim.
W drugiej części znajdują się pieśni do Ducha Świętego, Trójcy Przenajświętszej, do Pana Jezusa, do Najświętszej Maryi Panny, Godzinki, Litanie i Koronki. Trzecia część obejmuje pieśni przygodne, mszalne, żałobne, do Świętych Pańskich, nieszpory i hymny.
W tym 3-tomowym śpiewniku T. Flasza zebrał ponad 1000 pieśni kościelnych na cały rok liturgiczny. Pieśni te bardzo starannie opracował zarówno pod względem muzycznym, jak
i tekstowym. Opracowanie wersji organowej charakteryzuje niezwykła prostota i wybitnie wokalny typ harmonizacji. Jak pisze Autor we wstępie: „Melodye do tych pieśni czerpane są
z dawnych śpiewników, jak Mioduszewskiego, Klonowskiego i z innych i zachowane są w swojej dawnej formie”. Jedynie w nielicznych miejscach redakcja przywróciła niektóre słowa i zwroty za Śpiewnikiem kościelnym ks. M.M. Mioduszewskiego (wyd. 1838–53) i Szczeblami do nieba
T. Klonowskiego (wyd. 1856–67), zachowując tym samym oryginalną, archaiczną polszczyznę
w wierszach pieśni.
Śpiewnik kościelny katolicki Tomasza Flaszy ma niewątpliwie wartość historyczną. Nadal cieszy się uznaniem i popularnością wśród organistów, dyrygentów chórów i amatorów skupionych
w kościelnych zespołach muzycznych.