
Poza Kościołem nie ma zbawienia
Dawna formuła w interpretacji Josepha Ratzingera Wydawnictwo: Wydawnictwo Diecezji Pelpliñskiej "Bernardinum" Dział: Teologia dogmatyczna Format: 170x240 Stron: 232 Oprawa: twarda ISBN: 9788383333885 INDEKS: BER1176B62609Opis
Formuła extra Ecclesiam nulla salus w interpretacji Josepha Ratzingera
Od początku chrześcijaństwa zadawano sobie pytanie, czym w istocie jest zbawienie, które wysłużył Jezus Chrystus? Nie mniej ważnym było poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, kto może być zbawiony i jaką rolę w dziele zbawienia człowieka pełni ustanowiony przez Chrystusa Kościół. Zdawano sobie sprawę, że nie wszyscy ludzie byli chrześcijanami chociażby z tej racji, że nigdy nie mieli możliwości usłyszenia Ewangelii. Sytuacja ta stała się punktem wyjścia dla kolejnych dociekań.
„Poza Kościołem nie ma zbawienia” – to niezwykle radyklane sformułowanie, na stałe wpisało się w historię Kościoła. Do tej pory było analizowane przez wielu teologów, począwszy od pisarzy wczesnochrześcijańskich aż do autorów współczesnych. Magisterium Kościoła wielokrotnie zabierało głos w tej kwestii, wyrażając tym samym oficjalne stanowisko. Należy przy tym zauważyć, że rozumienie zagadnienia extra Ecclesiam nulla salus przechodziło stopniową ewolucję, począwszy od stanowiska ekskluzywistycznego, charakteryzującego się zdecydowaną radykalizacją 1Por. M. Paluch, Traktat o zbawieniu, [w:] Dogmatyka, t. 3, Warszawa 2006, s. 251. 2Por. Tamże, s. 251. 3Tamże, s. 250. 4Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 2002, s. 131. 5 poglądu odnośnie do możliwości zbawienia poza Kościołem, przez stanowisko inkluzywistyczne aż po współczesne koncepcje pluralistyczne. Można zatem mówić o swoistym procesie, podczas którego starano się pogłębiać i lepiej rozumieć interesujące nas zagadnienie. Nie obyło się jednak w historii bez błędnych interpretacji, które były korygowane przez Magisterium Ecclesiae.