Rodzina - szkoła - kościół
Korelacja i dialog Redaktor: ks. Piotr Tomasik Wydawnictwo: Wydawnictwo Salezjańskie Dział: Rodzina Format: 165x230 Stron: 182 Oprawa: miękka ISBN: 8372011982 INDEKS: SAL0080B7438Opis
Książka ta dzieli się na cztery części.
W części I omówione są głównie kierunki zmian w katechezie, owocujące jej nowym kształtem. Zmiany te zapisane są w nowych dokumentach katechetycznych. Podjęty zostaje temat koncepcji katechezy odnowionej przy pomocy pochodzących z 2001 r. dokumentów krajowych, oraz zaprezentowanej koncepcji katechezy młodzieży w Dyrektorium ogólnym o katechizacji.
Część II stanowi próbę ukazania możliwości i ograniczeń korelacji i dialogu środowisk wychowawczych.
W części III wskazuje się na konkretny zakres korelacji edukacji religijnej w ramach katechezy rodzinnej i rodziców, katechezy parafialnej i wychowania w szkole. Podjęty została zatem najpierw ważny problem katechezy rodziców, których dzieci są adresatami formacji chrześcijańskiej. Następnie ukazuje się problem korelacji nauczania religii z katechezą rodzinną, wreszcie zostaje sprecyzowana istota i zadania tego rodzaju katechezy. Przedmiotem kolejnych opracowań jest korelacja nauczania religii z wychowaniem w ramach pozostałych środowisk: katechezą parafialną i z wychowaniem szkolnym.
Ostatnia, część IV rozwija wątek korelacji lekcji religii z innymi zajęciami edukacyjnymi, odwołuje się do zapisanej w Dyrektorium ogólnym o katechizacji sugestii, by nauczanie religii było płaszczyzną dialogu interdyscyplinarnego. Pierwsze opracowanie systematyzuje wiedzę na ten temat, przedstawiając definicję, uzasadnienie, zasady, poziomy i zakres korelacji. Następnie ukazane zostają przykładowo możliwości korelacji nauczania religii z językiem angielskim, historią i edukacją regionalną.
Można żywić nadzieję, że książka ta będzie stanowić inspirację dla dalszych badań nad integracją wychowania w domu rodzinnym, szkole i parafii.